Kursus i Anatomi & Fysiologi II

100 timers undervisning med fokus på kroppens systemer

Kursets mål
At give eleven en sammenhængende forståelse af den menneskelige organismes opbygning og funktion, med fokus på kroppens systemer og kropsbehandling.

Kursets indhold:

Cellelære
Cellen som grundelement i alle væv. Grundlæggende opbygning og funktion.

Vævslære
De forskellige vævstypers opbygning, funktion og placering.

Kredsløb
Hjertet og kredsløbet: Hjertets opbygning, funktion og placering. Blodkredsløbets rolle i distribution af næringsstoffer, ilt, hormoner og udefra kommende substanser. Hjertets arbejde og pumpesystem. De forskellige typer blodkar, deres opbygning og funktion. Kendskab til de større arterier og vener (deres navn og beliggenhed). Det perifere kredsløb. Regulering af hjertets arbejde via det autonome nervesystem. Pulsmåling.

Åndedrættet
Lunger og luftveje: Opbygning, funktion og beliggenhed. Transport af ilt og kuldioxid. Regulering via det autonome nervesystem.

Nervesystemet
Nervecellens opbygning. Synapsen. Nerveimpulsens vandring. Exciterende og inhiberende nerveimpulser. Transmittersubstanser. Opdeling i CNS og PNS. Kendskab til det perifere nervesystems anatomi, plexi og større nervestammer.

Sanseorganer
Exteroception I korte træk. Under øret: Det indre øre, dets funktion. Proprioception i flere detaljer: Stillingssans. Tonusregulering. Balance. Smertesansen og smertens virkning på bevægeapparatet

Hormonsystemet
De endokrine kirtler: Hormonernes virkning. Hypofysen og hypotalamus´ funktion. Oxytocinets betydning og frigivelse ved massage. Thymus: Opbygning, funktion og placering. Bugspytkirtlen.

Væskebalance og urinsystemet
Nyrer og urinveje: Opbygning, funktion og placering. Filtration. Re-absorption. Urinens sammensætning. Regulering af væske- og elektrolytbalance.

Immunsystemet
Elementer og funktioner. Antigener.

Fordøjelse
Stofskiftet: Kendskab til fødens bestanddele: Fedt, kulhydrater og proteiner.
Stoftransporten mellem celler og væv. Cellens energiomsætning. Aerobt og anaerobt arbejde. Omsætning af fedt og glukose. Kroppens energidepoter. Proteinernes egenskaber. Anabolisme og katabolisme.

Vi er i gang med en ny hjemmeside!
Den er snart færdig :-)

Fysiurgisk Massageterapeut